Eerste plaatsing 23 september 2015
Laatste update 5 juli 2024
Vanaf 1993 ben ik actief als crisismanager. In eerste instantie alleen als operationele officier van dienst (OvD), maar na het fatale ongeval op de Motorkade in 1995 heb ik ook in andere rollen crises gemanaged of helpen managen. Vanaf 2001 werk ik op Schiphol en heb daar te maken gehad met crises op het vlak van safety, security en continuiteit.
Die ervaringen hebben mij minimaal net zo gevormd als de managementfuncties die ik bekleed heb in de loop der jaren. Daarom heb ik deze personal canon als crisismanager opgesteld, een portfolio van de belangrijkste incidenten die ik heb meegemaakt. Eventuele publicaties over de incidenten zijn voorzien van een link.
Operationele leiding
Dit zijn grote incidenten waarin ik een operationele functie had, als OvD, HOvD of als lid van het OT / BT of Corporate Crisis Team CCT
- Brand vrachtschip Huafang (copra) 1994
- Brand Polderweg 1994
- Ammoniaklekkage Jaap Edenbaan 1995
- Eurotop Amsterdam 1997
- Metrobrand Weesperplein 1999
- Eeuwwisseling Y2K
- Brand Passagiersschip 2001
- Explosie van de dubbeltjespanden 2001
- Crash Turkish Airlines 2009
- Aswolk 2010
- Kerosine verstoring 2019
- Corona 2020
- Topdrukte 2022
Crisismanagement
Bij deze incidenten had ik een rol crisismanager. Het waren incidenten met een grote impact waarop actie moest worden genomen, zoals nazorg en communicatie.
- Motorkade 1995
- Bijlmerenquete 1999
- Brand Schipholtunnel 2001
- Cellenbrand Justitieel complex Schiphol 2005
- Onderbroek Bomber 2009
- Crash Turkish Airlines 2009
- Brand Spoortunnel Schiphol 2009
- Stroomstoring 2015
- OV staking Schiphol 2019
- Kerosinestoring AFS 2019
- Dreiging bezetting diverse actievoerende groepen najaar 2019
- Corona crisis 2020
- Topdrukte 2022
Leren / Evalueren / Onderzoeken
Dit zijn incidenten die ik heb onderzocht of heb geëvalueerd om er als organisatie van te leren.
- Moerdijk Leerarena 2011
- Kijfhoek Leerarena 2011
- Leeuwarden De Kelders Leerarena 2013
- Onderzoek De Punt 2008
- Evaluatie MH17 2014
- Evaluatie stroomstoring 2015
- ‘What if analysis Schiphol’ naar aanleiding van de aanslag op Zaventem 2016
- Evaluatie ongeval FlyBe 23 april 2017
- Evaluatie dreiging infectieziekten augustus 2017
- Evaluatie kerosinestoring juli 2019
- Tussentijdse evaluatie corona 2021
- Evaluatie Topdrukte 2022
- Evaluatie bagagestoring 2023
- Evaluatie demonstratie XR 2024
- Lid begeleidingscommissie Hulpverlening Freemantle Highway Onderzoeksraad voor Veiligheid 2023-2024
Begrafenis Bijstand Team
Bij deze ongevallen ben ik betrokken geweest vanuit het begrafenis bijstand team. Het algemene doel was om een begrafenis met korpseer te helpen organiseren. Mijn specifieke rol was daarnaast het begeleiden van de onderzoeken die van alle kanten opgestart worden.
- Motorkade 1995
- Kamerverhuurbedrijf Harderwijk 1998
- Vuurwerkramp Enschede 2001
- Koningkerk Haarlem 2003
Zwaartepunten
Mijn personal canon laat drie zwaartepunten zien.
De eerste is veiligheid en dat is het directe gevolg van het fatale ongeval op de Motorkade in Amsterdam. De omgekomen brandweermensen zaten in de Derde Sectie, waar ik op dat moment de leiding had. De hele afhandeling van het ongeval, inclusief onderzoeksbegeleiding en nazorg heeft er voor gezorgd dat ik me sterk ben gaan richten op veiligheid bij repressie, onder andere via onderzoek en publicaties.
Daarnaast ben ik gaan deelnemen aan het Begrafenis Bijstand team en ben zodoende ook betrokken geraakt bij de fatale ongevallen in Harderwijk, Enschede en Haarlem.
Het tweede zwaartepunt is de lerende organisatie en dat ontstond toen ik Lector Brandweerkunde werd bij het IFV. Daardoor werd ik onder andere boegbeeld van het programma ‘lerend vermogen’ en raakte betrokken bij de leerarena’s van Moerdijk, Kijfhoek en Leeuwarden.
Daarnaast heb ik toen samen met Ricardo Weewer en Ira Helsloot een onderzoek verricht naar het ongeval bij De Punt in 2008. In 2018 heb ik alle ervaringen rondom de lerende organisatie beschreven in dit blog.
Het derde zwaartepunt is het resultaat van mijn overstap naar Schiphol en dat is continuïteitmanagement. Binnen Schiphol heb ik een breed palet aan crises meegemaakt waarbij naast het crisismanagement tegelijkertijd de continuïteit van het proces georganiseerd moest worden. Inmiddels verschuift die focus naar resilience, strategisch crisismanagement en disruptiemanagement.