Een beeldverslag van de Dinner Train

29 juli 2019

Sommige belevenissen zijn alleen maar leuk omdat je er achteraf over kunt bloggen. Dan is het eigenlijk te erg wat er gebeurt, maar krijg je door het vooruitzicht van een verhaal toch nog een goed humeur. Zoals de 27e juli, toen wij hadden ingecheckt op de Dinner Train. Een beeldverslag van meer Train dan Dinner.

Het leek vooraf zo’n leuk idee; eten met de Dinner Train. Je stapt op in Hilversum (of een andere plaats), rijdt twee uur rond en krijgt ondertussen een vier gangen menu geserveerd. Voor 49 euro, en als je een tafel voor twee wilt kost het een tientje meer. Dat deden wij dus.

Dit is de restauratie wagon. Wij liepen zo’n beetje als laatste naar binnen en hoorden onderweg van tafeltjes die al bezet waren dat het niet zo goed schoon was gemaakt. “It’s sticky”, klonk er. En dat klopte, alles was plakkerig. Links achter in de hoek zie je ovens waarin de maaltijd werd opgewarmd. Ja inderdaad, opgewarmd, niks kokkie of keuken. Dat stond er op de website niet bij. Enfin. Op de meest linkse oven zie je een papiertje hangen: dat was de gebruiksaanwijzing van het diner. Regelmatig dromden de drie obers er samen om het lijstje na te lopen en de acties te verdelen.

De amuse stond al op tafel toen we gingen zitten, zonder verdere toelichting. Geen idee hoe lang het er al stond. Op deze foto had ik al twee hapjes genomen. Het was couscous met wat kikkererwten (vier stuks) en iets vaags boterigs. Later heb ik terug gerekend dat het de eerste van vier gangen was.

Leffe is sponsor van de Dinner Train. Met voor mij nieuwe biertjes, zoals deze Radieuse. Een mooi amberkleurig bier van 8,2%. Moutig, koriandersmaakje erbij, op zich niks mee behalve dat ie lauw was. Zeg maar gerust huiskamer temperatuur. Ze hadden een storing gehad, waardoor alle koelkasten waren opgewarmd, vertelde een van de obers. Maar toen reed de trein al, richting Utrecht. Te laat voor een early leave.

Het voorgerecht kwam niet uit de oven en werd geestdriftig ontdaan van zijn cellofaantje op weg naar ons tafeltje: twee zalmplakjes met opgerolde komkommer. Ook twee, per persoon. Dat dan weer wel.

Niet zomaar zalmplakjes: een smaakexplosie! Sashimi! Volgens het menu althans. Gelukkig reed de trein nog wel gewoon door. Ja, je weet het niet, een mens wordt toch achterdochtig.

Keerpunt Heidestein. Hier stond de trein geruime tijd stil en reed daarna weer terug. Zonder toelichting overigens. Da’s het mooie van lokatiebepaling, kun je later zien waar je geweest bent door op je foto’s te kijken. Hieronder volgt een korte impressie van de rest van de route.

Hoofdgerecht: dubbele halve mul met een aardappelstapeltje. En een slice radijs. Met nog net in beeld een courgetteplakje. Grasje erop, klaar is de Train met z’n Dinner. Er was ook nog een toetje, maar die wilde niet op de foto.

Eenmaal uitgestapt en op weg naar huis bleken alle snackbars ook nog eens dicht. Of al dicht, hangt er van hoe je het bekijkt. Het was in ieder geval goed voor de lijn. Zoals ik eerder zei, soms zijn dingen alleen maar leuk omdat je er over kunt bloggen.

Naschrift 7 augustus 2019

Op 7 augustus bereikte ons het bericht dat de Dinner Train failliet is. Geen al te grote verrassing, maar wel jammer voor alle betrokken medewerkers en bezoekers die al een kaartje hadden gekocht. Het blijft natuurlijk een geweldig concept, nu nog een goede uitvoering.