Denken over crisis en crisismanagement

In dit hoofdstuk van Rizoomes vindt je de beste verhalen over crisis die ik vanaf 2013 geschreven heb. Het zijn onderwerpen die ik continu bijhoud en de blogs krijgen met enige regelmaat een update. De lijst begint op de helft van deze pagina. Eerst ga ik nog kort in op het verschil tussen crisismanagement en incidentbestrijding. Dat voorkomt verwarring verderop.

Concorde Crash
Na de crash op 25 juli 2000 bij Gonesse in Frankrijk werd de Concorde uit de luchtvaart genomen. Het incident was een crisis geworden.

Crisismanagement en incidentbestrijding zijn anders

In de praktijk worden crisismanagement, rampen- en incidentbestrijding regelmatig op één hoop gegooid. Ze zijn echter nogal verschillend. Ik definieer een crisis als een abnormale of instabiele situatie die de strategische doelstellingen, de reputatie en / of de levensvatbaarheid van een organisatie ernstig bedreigen. Dat maakt crisismanagement fundamenteel anders dan incidentbestrijding. Bij crisismanagement wordt jijzelf ernstig bedreigd, terwijl incidentbestrijding weliswaar gevaarlijk werk kan zijn, maar dat niet zonder meer een bedreiging voor jezelf hoeft te vormen.

Incidentbestrijders zoals de brandweer zijn in die zin beter te definiëren als zaakwaarnemers. Reden waarom brandweerkunde zijn eigen hoofdstuk heeft gekregen op Rizoomes. Overigens kan een foutieve inzet wel opeens leiden tot een ernstige dreiging voor een brandweerkorps, lees dit artikel ‘Het Kwartier vd Kelders, Brand in Leeuwarden’ maar eens.

Crisismanagement is onlosmakelijk verbonden met de dagelijkse organisatie. Het is niet iets wat je ernaast organiseert of er bovenop plakt als de basis van het gewone is gelegd. Het is een vorm van verlengde bedrijfsvoering, een heel bijzondere vorm van normaliteit. Normal chaos, zouden sommigen wellicht zeggen. Als je het op de juiste manier toepast, biedt het ook kansen om er sterker uit te komen: het bounce forward principe, of de antifragile benadering van Taleb. Never waste a good crisis.

De beste blogs over Crisis & Continuiteit:

Whatsapp Crisismanagement (laatste update 27 juni 2019)

Dikke BOB voor vette crisis (laatste update 5 juli 2019)

In de goede oefenkeuken is voor Schraalhans Keukenmeester geen plaats (27 januari 2019)

Crisisteams: de drie rollen van de voorzitter

Fundamental surprise: als je wereldbeeld de oorzaak is van een crisis

Elk ongeval heeft zijn eigen verhaal, je moet het alleen nog zien te vinden

Waarom remember de laatste stap in de crisismanagement cyclus moet worden

De vijf principes van de high reliability organisatie

De regels van het dode paard

Fake foto’s van crises op het internet

Kobayashi Maru en de kunst van het verliezen

Drie kenmerken van kwetsbare organisatiecultuur

Cruyff en Crisis

Crisis door krampachtigheid

Als de vulkaan barst. Over het witten van zwarte zwanen


De informatieparadox: waarom meer niet altijd beter is.
De Gijzeling van het Nieuws
De preventieparadox en ongewenste branden: gedachten bij de toekomst

Weak signals en safety culture
Antifragility in de praktijk
Antifragility voor de brandweer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.