Waarom je niet uit de box moet denken, maar in een nieuwe box.

13 maart 2018

Op 12 maart 2018 vond ik mijzelf terug in kasteel de Vanenburg te Putten, als deelnemer aan de Stakeholdersdag van de veiligheidsregio’s. Zoals vaker miste ik een afslag, waardoor ik eerst een uitgebreide buitenverkenning moest uitvoeren alvorens ter plaatse te komen. En het moet gezegd, het buitengebied van Putten is echt prachtig, net als het kasteel de Vanenburg overigens.

Bij mijn aankomst was het programma inmiddels in volle gang en ik viel er dus een beetje in en daarmee ook een beetje buiten. Dat zijn zo van die dingen die soms samen gaan; een mens past immers niet altijd in the bestaande box. Direct na de lunch ervoer ik echter een kleine opleving van groot enthousiasme toen Ad van Berlo aan het woord kwam.

Van Berlo is hoogleraar entrepreneurial design aan de TU Eindhoven en probeerde een college design thinking te geven, als inleiding op de middagworkshop. Omdat het programma wat uitliep in de tijd moest de inhoud met stoom en kokend water voor het voetlicht worden gebracht. Vandaar dat ik zeg dat Van Berlo een college probeerde te geven. Het kwam op dat moment niet helemaal uit de verf.

En dat was jammer. Want hij liet een klein stukje van een Ted Talk zien van Luc de Brabandere, een voor mij tot dan toe compleet onbekende corporate filosoof. Met een geweldig verhaal over out of the box denken, ge├źntameerd door een simpele vraag uit het publiek op een eerdere bijeenkomst.

“Beste Luc, hoe ziet die box er eigenlijk uit, waar wij uit moeten denken?”

Daar stond De Brabandere met zijn mond vol tanden, hij kon er geen antwoord op vinden. Op dat moment stopte Van Berlo het filmpje, gaf er nog een kort commentaar op en ging door met zijn eigen verhaal. ‘Luc de Brabandere Ted Talk Checken,’ typte ik ondertussen in mijn telefoon. ‘Thuis kijken.’

Klik op de foto om de Ted Talk van 15 minuten te zien

Luc de Brabandere speaks at TED@BCG salon at Old Billingsgate, June 30, 2015, London, England. Photo: Paul Clarke/TED

“Een box staat tot denken als een baksteen staat tot een gebouw.” Elke box is een mentaal model, een set van aannames, ervaringen en veronderstellingen die ons denken vorm geven. Denken kan niet zonder die box, zo zegt De Brabandere, en je kan prima innoveren in je box. Maar creatief denken is totaal anders. Dat vraagt om een andere, een nieuwe box. Zijn conclusie is simpel: denk niet out of the oude box, maar denk in een nieuwe box. Dus pak gewoon eens de verkeerde afslag en ga lekker buiten verkennen, wanderen, overtreed het tijdspad en vind je nieuwe box. Het kan overal waar je wilt, ook in Putten.