Personal canon: Ed Oomes als crisismanager

Ed Oomes, 13 september 2015

Vanaf 1993 ben ik actief als crisismanager. In eerste instantie alleen als operationele officier van dienst (OvD), maar na het fatale ongeval op de Motorkade in 1995 heb ik ook in andere rollen crises gemanaged of helpen managen. Die ervaringen hebben mij minimaal net zo gevormd als de managementfuncties die ik bekleed heb in de loop der jaren. Daarom heb ik deze personal canon als crisismanager opgesteld, een portfolio van de belangrijkste incidenten die ik heb meegemaakt. Eventuele publicaties over de incidenten zijn voorzien van een link.

Operationele leiding

Dit zijn grote incidenten waarin ik een operationele functie had, als OvD, HOvD of als lid van het OT / BT

schipholcrash

Crisismanagement

Bij deze incidenten had ik een rol crisismanager. Het waren incidenten met een grote impact waarop actie moest worden genomen, zoals nazorg en communicatie.

Leren / Evalueren / Onderzoeken

Dit zijn incidenten die ik heb onderzocht of heb geëvalueerd om er als organisatie van te leren.

Moerdijk Monster

Begrafenis Bijstand Team

Bij deze ongevallen ben ik betrokken geweest vanuit het begrafenis bijstand team. Het algemene doel was om een begrafenis met korpseer te helpen organiseren. Mijn specifieke rol was daarnaast het begeleiden van de onderzoeken die van alle kanten opgestart worden.

Zwaartepunten

Mijn personal canon laat drie zwaartepunten zien.

De eerste is veiligheid en dat is het directe gevolg van het fatale ongeval op de Motorkade in Amsterdam. De omgekomen brandweermensen zaten in de derde sectie, waar ik op dat moment de leiding had. De hele afhandeling van het ongeval, inclusief onderzoeksbegeleiding en nazorg heeft er voor gezorgd dat ik me sterk ben gaan richten op veiligheid bij repressie, onder andere via onderzoek en publicaties. Daarnaast ben ik gaan deelnemen aan het Begrafenis Bijstand team en ben zodoende ook betrokken geraakt bij de fatale ongevallen in Harderwijk, Enschede en Haarlem.

Het tweede zwaartepunt is de lerende organisatie en dat ontstond toen ik Lector Brandweerkunde werd bij het IFV. Daardoor werd ik onder andere boegbeeld van het programma ‘lerend vermogen’ en raakte betrokken bij de leerarena’s van Moerdijk, Kijfhoek en Leeuwarden. Daarnaast heb ik toen samen met Ricardo Weewer en Ira Helsloot een onderzoek verricht naar het ongeval bij De Punt in 2008. In 2018 heb ik alle ervaringen rondom de lerende organisatie beschreven in dit blog.

Het derde zwaartepunt is het resultaat van mijn overstap naar Schiphol en dat is continuïteitmanagement. Binnen Schiphol heb ik een breed palet aan crises meegemaakt waarbij naast het crisismanagement tegelijkertijd de continuïteit van het proces georganiseerd moest worden.