Boek uit! Zeer korte boekbesprekingen

(Aantal z.k. boekbesprekingen: 25)

Hieronder vind je de boeken die ik gelezen heb en wat ik er van vind:
joepieAanrader!        mmm Okay        weggooien Valt tegen!

If I Understood You, Would I Have This Look on My Face?
Alan Alda
joepie
Waarom gelezen? Vroeger heb ik veel  naar de serie M*A*S*H gekeken. Hawkeye Pierce (gespeeld door Alan Alda) was één van mijn favoriete rollen in de serie. Hoe grappig is het, als je ontdekt dat dezelfde Alan Alda een boek over communicatie heeft geschreven. Wat ik weer een interessant onderwerp vind.
Wat vind ik er van? Alan Alda heeft het Center for Communicating Science opgericht. Hij wil wetenschappers helpen om hun verhaal beter te communiceren. Niet alleen de feiten overbrengen, maar verbinding maken met de ontvanger van de boodschap. Het is een mooie invalshoek en ook een goed boek (met de nodige wetenschappelijke onderbouwing). Alda wijst de lezer er op dat: ‘The person who’s communicating something is responsible for how well the other person follows him.’ Het boek staat vol met bevindingen. Op een mooie manier beschreven omdat Alda het verhaal persoonlijk maakt. De belangrijkste punten die ik er uit heb gehaald, staan in de tekening hieronder.

Handboek van een astronaut, hoe te leven op aarde
Chris Hadfield
joepie
Waarom gelezen? Ik was nieuwsgierig naar wat ik van een astronaut kan leren.
Wat vind ik er van? Het boek is absoluut een aanrader. Enerzijds omdat het laat zien wat je moet doen en laten om een astronaut te worden en de ruimte in te gaan. Hadfield verteld hier eerlijk over, de mooie onderdelen, maar ook onderdelen die tegenvallen of die hij niet handig heeft aangepakt. Anderzijds heeft het boek mij weer duidelijk gemaakt dat je van andere organisaties kunt leren. We zouden veel vaker bij elkaar in de keuken moeten kijken. Omdat ik het belangrijk vind om van elkaar te leren als organisaties, heb ik een uitgebreid boekverslag  van dit boek gemaakt.

Lees alle reviews over Handboek van een astronaut : hoe te leven op aarde

De Keepers Wissel
De 7 managementlessen van Louis van Gaal
Max Christern
mmm
Waarom gelezen? De keepers wissel tijdens het WK van 2014 herinnert zich iedereen. Ik was nieuwsgierig naar de aanpak van Van Gaal.
Wat vind ik er van?  In dit boek geeft de schrijver zijn eigen reflectie op hetgeen hij bij Van Gaal heeft gezien en wat hij over hem heeft gelezen. Hier en daar gecombineerd met andere management theorieën. Als je echt wilt weten hoe Van Gaal in elkaar zit, dan ga je hier het antwoord niet vinden. Wel wordt er een tipje van de sluier opgelicht. De principes die uit het handelen van Van Gaal worden gedistilleerd zijn niet nieuw en ook niet verrassend. Wat ik vooral verrassend vind is dat veel bedrijven deze ‘open deuren’ niet toepassen bij het aansturen van een team en veranderingen.   Daarom vind ik het toch een goed boekje. Het is gemakkelijk leesbaar, het zijn open deuren, maar de uitdaging aan de lezer is om het ook daadwerkelijk in de praktijk toe te passen.
Hoe richt je een zwerm?
Spaans, Van der Ploeg, Resink
joepie
Waarom gelezen? Tijdens de Master Interne Communicatie wees iemand mij op het Cynefin model en het bestaan van complexe vraagstukken (naast ingewikkelde, simpele vraagstukken en chaos). Als we een vraagstuk op pakken hebben we de neiging om een dergelijk vraagstuk als een ingewikkeld of simpel vraagstuk te zien en houden we geen rekening met de (eigenschappen van) complexe vraagstukken. Voor mijn paper ben ik me verder gaan verdiepen in complexe vraagstukken.
Wat vind ik er van? Dit boek heeft mij goed geholpen in mijn zoektocht naar complexe vraagstukken. Het Cynefin model komt hier ook in terug en wordt helder uitgelegd. Daarnaast worden er handvatten gegeven hoe je een complex vraagstuk aan kunt pakken en hoe je een creatieve bijeenkomst kunt organiseren. Op basis van dit boek en andere boeken over dit onderwerp, heb ik meerdere tekeningen gemaakt. Zie de tekening hieronder en  op de website.

Scrum
Jeff Sutherland
joepie
Waarom gelezen? Ik was eigenlijk op zoek naar een boek over de War Room en hoe organisaties deze inzetten (o.a. op het gebied van communicatie). Iemand gaf mij toen dit boek over scrum. Bij veel van dit soort onderwerpen gaat het over de manier waarop we samenwerken (teamwork).
Wat vind ik er van? Her en der heb ik wel eens iets gelezen over scrum en ik heb het onderwerp altijd boeiend gevonden. Maar hoe het nu precies zit met scrum, dat wist ik niet. Waar komt het vandaan en waarom werkt het? Als je echt de basis van scrum wilt weten, dan is dit een goed boek om te lezen en zeker een aanrader. Het heeft mij op meerdere onderdelen aan het denken gezet en heeft mij ook al binnen mijn dagelijkse werkzaamheden geholpen. Het gaat dan om kreten zoals hieronder in de tekening zijn weergegeven.

Visual Thinking
Willemien Brand
joepie
Waarom gelezen? Een nieuw boek over visual notes, dat moet ik hebben. Al is het alleen maar om mijn eigen kennis weer even op te frissen en mijn iconen bibliotheek aan te vullen 🙂
Wat vind ik er van? Dit boek is echt een aanrader als je met visual notes wilt beginnen of net bent begonnen. Alles zit er in, hoe je kunt beginnen met tekenen tot hoe je visual templates kunt gebruiken in overleggen. Het heeft mij ook nog meerdere inzichten en iconen opgeleverd. Een paar van mijn tekeningen kun je hier vinden. Met dit boek in de hand is het een kwestie van veel oefenen en door blijven gaan. Zo ben ik ook begonnen en wees niet bang om je tekeningen te delen, je krijgt er hele leuke reacties op! Eén klein aandachtspunt: het boek is wel in het Engels.
Sunday Sketching
Christoph Niemann
joepie
Waarom gelezen? Als het woord sketching in de titel van een boek staat, dan is mijn interesse gewekt.
Wat vind ik er van? Het is een boek met veel mooie afbeeldingen en weinig tekst. In de paar woorden die in het boek staan, geeft de schrijver Christoph Niemann zijn onzekerheden als artiest weer: I’m not good enough, my work is irrelevant and soon I’ll be broke, I’m out of ideas. Onzekerheden waar veel creatieve mensen mee te maken hebben. Voor alle onzekerheden laat Christoph zien hoe hij er mee om gaat. Leerzaam en ook heel relativerend: practice and become better, worry, doubt and agonize, create! Als je twijfelt aan je eigen creativiteit of het even niet meer ziet zitten, dan is dit een heerlijk boek om weer inspiratie te krijgen.
De nieuwe communicatie professional
Vera de Witte
mmm
Waarom gelezen? Sinds 2016 ben ik bezig met de Master Interne Communicatie. In deze master leer je over de rol van de interne communicatieadviseur en dat is veel meer dan alleen advies over te gebruiken middelen geven (intranet, artikel op internet, nieuwsbrief etc.). Op LinkedIn zag ik dit boek voorbij komen en vroeg ik me af of dit hetzelfde beeld op zou leveren als ik van mijn studie heb gekregen.
Wat vind ik er van? Als je wilt weten waarom de rol van de communicatieadviseur verandert, wat de ontwikkelingen zijn in de omgeving en binnen de organisatie, dan is dit boek een aanrader (je kunt het zien als een soort wake up call). Het geeft in vogelvlucht weer wat er aan de hand is en wat dit betekent voor de communicatieadviseur. Er wordt dus niet heel erg de diepte in gegaan, maar dat hoeft niet erg te zijn. Ik vond het beschrijven van de ontwikkelingen op hoofdlijnen niet storend en aan het einde van het boek worden praktische handvatten meegeven. Wat ik wel storend vond, is dat alle plaatjes in het boek in zwart wit zijn. En wat dan echt niet kan is een Balance Scorecard voor communicatie zwart wit in het boek zetten en vervolgens aangeven dat groen betekent dat iets goed gaat, oranje dat iets beter kan en rood dat iets nog niet goed gaat. Bovendien zijn alle tekeningen niet even nauwkeurig gemaakt. Het boek bevestigde overigens het beeld dat ik tijdens mijn master over de communicatieadviseur heb gekregen.
De organisatie draait door
Van der Veer, Nicolai – van Vught, Hendrix
mmm
Waarom gelezen? Een boek dat televisieprogramma’s als inspiratiebron voor organisatieverandering gebruikt, klinkt interessant. En dan ben je benieuwd wat zo’n boek aan nieuwe inzichten oplevert.
Wat vind ik er van? Het boek gebruikt de (succes)formules van 9 programma’s als bril om naar jouw eigen organisatie te kijken: DWDD, Bestemming Onbekend, The Voice of Holland, 24 uur met…, Wie is de Mol?, Keuringsdienst van Waarde, Boer zoekt Vrouw, Nederland van Boven, de Vloer op.
Toen ik aan het boek begon, was ik een beetje bang om vele open deuren aan te treffen en dat was ook wat in het begin gebeurde. En toch…. het concept om via de formule van een tv programma naar je organisatie te kijken, maakt toch ook nieuwe beelden los. Het leverde niet hele nieuwe inzichten op, maar het laat je toch even stilstaan en nadenken. Het geeft handvatten om verder te gaan dan alleen praten over of weer de standaard heisessie van de plank te halen. Geen hele nieuwe inzichten dus, maar wil je weer een keer met een frisse blik naar veranderingen in je organisatie kijken, dan kan dit boek je zeker helpen.
Trump, de waarheid achter zijn ambitie, ego, geld en macht –
Kranish en Fisher
joepie
Waarom gelezen? Dat Trump president is geworden van de Verenigde Staten was een bijzondere gebeurtenis. We maken dagelijks mee dat hij dit ambt ook op een andere manier dan anders invult. Communiceren via Twitter, de aanval kiezen richting de media en nog veel meer bijzondere zaken komen voorbij. Ik wilde graag weten wie Trump is en hoe het kan dat hij de verkiezing heeft gewonnen. Een boek dat is geschreven door onderzoeksjournalisten van The Washington Post moet hier antwoord op kunnen geven.
Wat vind ik er van?  Als je leest over de manier waarop Trump zijn hele leven zaken heeft gedaan, dat er veel aanklachten tegen hem zijn geweest en hoe hij in het verleden al met de media om ging, dan is het des te meer verbazingwekkend dat hij de nieuwe president van de Verenigde Staten is geworden. Voor de journalisten die dit boek hebben gelezen,  kunnen de vele opgewonden reacties van Trump geen verrassing zijn. Je ziet alles terugkomen in het boek, dat gedegen is geschreven en waar af en toe ook het commentaar van Trump op de gebeurtenissen wordt weergegeven (de schrijvers hebben zo’n 20 uur met hem kunnen spreken). Dit boek is echt een aanrader als je wilt begrijpen wat er in Amerika gebeurt.

Aangezien ik meer over het boek wil vertellen dan ik hier kwijt kan, heb ik een boekbespreking over dit boek geschreven. Deze kun je hier vinden.

Niemand is belangrijker dan het team – Otto van Wiggen
joepie
Waarom gelezen? Dit boek was een tip van een collega. Nadat hij het boek gelezen had, mocht ik het van hem lenen (waarvoor dank!).
Wat vind ik er van? Belangrijkste les die ik van dit boek heb geleerd, is dat operationele diensten meer bij elkaar in de keuken moeten kijken en gebruik kunnen maken van elkaars kennis en kunde. Er zijn verschillen tussen bijvoorbeeld de politie, brandweer en defensie, maar ook veel overeenkomsten (zoals leiding geven in stressvolle situaties).  In het boek komt de teamvorming van de Mobiele Eenheid van Politie Haaglanden voorbij. Een mooi voorbeeld hoe je van elkaar kunt leren.
Het is de moeite waard om dit boek te lezen en vervolgens te kijken hoe je hier zelf in je werk mee om gaat. Een paar uitspraken uit het boek wil ik je niet onthouden:

• Om een leider  te kunnen zijn, moet je eerst jezelf kunnen leiden. Het vermogen om je gedrag bewust te kiezen en het niet te laten bepalen door emoties en impulsen.
  • Loyalty is to disagree when need to be.
  • Proberen om iedereen te vriend te houden, de moeilijke beslissingen uit te stellen of te vermijden wordt uiteindelijk door de groep als een teken van zwakte gezien.
  • Leidinggevenden investeren veel tijd in het opstellen van een missie, maar trekken te weinig tijd uit voor de realisatie daar van.
  • In zijn communicatie moet een leider sarcasme en cynisme vermijden want er is geen mens die met azijn kan worden geïnspireerd.
Lees alle reviews over Niemand is belangrijker dan het team
Barack en Michelle, het openbare huwelijk van de Obama’s – Jodi Kantor
mmm
Waarom gelezen? Nieuwsgierigheid naar wat het betekent om president te worden, wat het met je doet om in het Witte Huis te wonen en wat de gevolgen zijn voor je gezin. Wat is het verhaal achter de verhalen die je dagelijks in het nieuws zit?
Wat vind ik er van? Door dit boek heb ik een andere kijk gekregen op de Obama’s. Er wordt veel aandacht besteed aan hoe lastig het is om politiek iets voor elkaar te krijgen en hoe frustrerend dit kan zijn. Ook de strijd tussen de West wing (ondersteuners president) en de East wing (ondersteuners First Lady) komt naar voren. Als je denkt dat beide afdelingen een geoliede machine zijn, dan heb je het mis. Het is boeiend om over ‘de andere kant’ van het verhaal te lezen, maar ik vraag me af of dit nu het objectieve verhaal is. De schrijfster lijkt vooral de frustraties en fouten te willen belichten. Ook is het boek te lang, teveel onderwerpen worden in detail behandeld.
Björn – Gerard Braspenning
joepie
Waarom gelezen? Tijdens het Brandweercongres van 2016 heeft Björn Kuipers een inspirerende presentatie gegeven. Op het congres werd dit boek verkocht en dat kon ik niet laten liggen.
Wat vind ik er van? Echt ontzettend leuk om achter de schermen mee te kijken met een scheidsrechtersteam dat op hoog niveau fluit. Je krijgt mee wat er allemaal komt kijken bij de voorbereiding op wedstrijden, hoe de communicatie tijdens de wedstrijd via de headset verloopt en hoe spannend het kan zijn als de wedstrijden worden toegewezen bij een groot toernooi. Daarnaast krijg je af en toe nog een management tip mee. Het is een leuk en gemakkelijk boek om te lezen.

Draw to win – Dan Roam
joepie
Waarom gelezen? Toen ik net begon met visual notes was Dan Roam zijn boek ‘Op de achterkant van een servet’ een ware inspiratie. Het leerde mij hoe ik met eenvoudige tekeningen lastige zaken inzichtelijk kan maken. Ook al zijn andere boeken heb ik gelezen en als er dan een nieuw boek verschijnt dan moet ik die hebben 🙂
Wat vind ik ervan?  Toen ik het boek over de post kreeg was ik enigszins teleurgesteld, het is een erg klein boek. Maar de teleurstelling is voorbij. Het is een inspirerend boek,  het heeft mij op verschillende ideeën gebracht.  Het meest inspirerende was het verhaal dat Dan Roam een tekening/presentatie heeft gemaakt over Obamacare en daarmee op tv kwam en uitgenodigd werd op het Witte Huis.  Mooi om te zien waar je met tekeningen allemaal terecht kunt komen 🙂

Het onderdeel waar de schrijver het heeft over het maken van een mission patch, bracht mij op het idee om een logo te maken voor terrorismegevolgbestrijding binnen de brandweer.

brandweer-tgb3

SHOE DOG, het verhaal van de oprichter van NIKE – Phil Knight joepie
Waarom gelezen? Wat is het achterliggende verhaal van een succesformule? Hoe is een succesvol bedrijf tot stand gekomen? Vaak leveren de antwoorden op deze vragen onverwachte invalshoeken op. Daarom lees ik graag verhalen over succesvolle bedrijven.
Wat vind ik er van? Dit boek is geschreven door de oprichter van NIKE waardoor je helemaal opgaat in het verhaal. Je krijgt bijna het gevoel dat je zelf een bedrijf aan het oprichten bent en ervaart de hectiek van  uitdagende dilemma’s,  problemen en vraagstukken. Af en toe vergeet je tijdens het lezen dat het allemaal een waar gebeurd verhaal is. Wat een achtbaan is het om een bedrijf te beginnen en het gevecht aan te gaan met de concurrenten, de overheid en de banken.  De boodschap die uit het boek naar voren komt is: houd vertrouwen (ook al werkt iedereen tegen) en blijf doorgaan. Blijf vechten voor de overwinning, verzwak niet en ga niet verdedigend spelen als je op winnen staat.
Magie in al je communicatie – Bas Mouton
joepie
Waarom gelezen? Ik kom er steeds meer achter hoe belangrijk goede communicatie is. Ook al is je verhaal inhoudelijk nog zo goed, als je niet weet hoe je er goed over kunt communiceren, dan is de kans klein dat jouw boodschap over komt.  Met veel interesse verdiep ik me daarom in het vakgebied communicatie. Hierbij zoek ik wel naar iets dat verder gaat dan: zender – boodschap – ontvanger en dat heb ik in dit boek gevonden!
Wat vind ik er van? Het is een heerlijk boek: goed/snel geschreven en duidelijke handvaten over hoe je kunt zorgen voor magie in je communicatie. Volgens Bas Mouton is de basis van communicatie: IK zeg IETS tegen JOU. De onderdelen IK, IETS en JOU worden verder uitgewerkt in het boek aan de hand van magiewetten. De actiebelofte heb ik nu scherp op mijn netvlies: Wat heeft jouw publiek eraan als ze overgaan tot de actie die jij van hen vraagt?
De Clintons – Twan Huys
weggooien
Waarom gelezen? Vrouwen op hoge posities intrigeren mij: hoe pakken zij dingen aan, wat zijn hun afwegingen en hoe benaderen zij zaken? Eén van deze vrouwen is Hillary Clinton. Je kunt veel van haar vinden, maar ik vind het indrukwekkend hoe zij zichzelf weet te positioneren. Ik lees veel boeken over haar en kon dit boek daarom niet laten liggen.
Wat vind ik er van? Tsja….. voor mij had het boek weinig nieuws en vind ik het een vrij oppervlakkig geschreven boek (veel ververwijzingen naar boeken en personen die hebben gesproken over…). Het gaat vooral over wat andere personen vinden van de Clintons en er is geen diepgaande analyse waarbij vanuit verschillende invalshoeken wordt gekeken naar dit stel. Als je je ligt te vervelen op het strand dan is het best aardig tijdverdrijf om dit boek door te bladeren, maar ook niet meer dan dat.

Blueprint for revolution – Srdja Popovic
joepie
Waarom gelezen? In het boek ‘Originals, how non-conformists move the world’ wordt dit boek aangehaald. Het beschrijft hoe je met een symbool en humor grote veranderingen tot stand kunt brengen (way to activate the go system). Ik wil graag weten wat dit precies is en misschien kan ik het ook gebruiken 🙂
Wat vind ik er van: het boek heeft boeiende invalshoeken en geeft veel voorbeelden waar de werkwijze van een ‘nonviolent movement’ is toegepast.  Mooi uitgangspunt: ‘Even the smallest creature can change the world.’ Je hoeft geen revolutie te beginnen om de geleerde lessen in dit boek toe te passen. Je kunt het ook in je dagelijkse leven gebruiken. Door bijvoorbeeld met humor aandacht te vragen voor zaken die op het werk niet goed gaan of te bepalen wat jouw Goose Egg is. Ook al begin je in je eentje, je hoeft niet machteloos te staan tegen een organisatie of een systeem. Dit boek geeft je handvaten hoe je zaken kunt veranderen in de wereld en op je werk.

Een woord een woord – Frank Westerman
mmm
Waarom gelezen? Mijn boekenvoorraad was op (ahhhhhhh!!), maar gelukkig stond deze nog in de boekenkast en het gaat over een onderwerp dat mijn aandacht heeft. Of zoals op de boekomslag is te lezen: ‘Een woord een woord is een bevlogen zoektocht naar een weerwoord op terreur.’
Wat vind ik er van? Tijdens de Molukse treinkapingen was ik respectievelijk 9 maanden en 2 jaar. Van deze kapingen heb ik dus niets meegekregen en ik heb me er ook niet in verdiept. Het boek geeft een uitgebreide beschrijving en dat is boeiend om te lezen. Als je wilt weten hoe deze kapingen in zijn werk zijn gegaan en hoe de regering er op gereageerd heeft, dan is het zeker een aanrader.   Maar houd er rekening mee dat ook wordt gekeken naar andere incidenten wat het boek af en toe langdradig maakt.
Meesterlijke missers, maak van falen je handelsmerk – Erik Kessels weggooien
Waarom gelezen? In de NRC stond een artikel over dit boek. Was een leuk artikel dus nieuwsgierig naar het boek.
Wat vind ik er van? Het is een leuk bladerboek, maar gaat niet de diepte in. Eigenlijk heb je met het artikel in de NRC al het boek gelezen.

Van der Laan, biografie van een burgemeester – Kemal Rijken
mmm
Waarom gelezen? Ik heb 10 jaar in Amsterdam bij de brandweer gewerkt en dan ben je altijd nieuwsgierig naar de burgemeester van de stad. Van der Laan heeft in zijn optredens in de media veel indruk gemaakt. Dus één en al nieuwsgierigheid!
Wat vind ik er van? Het is geen autobiografie, maar je hebt toch het gevoel dat je een kijkje achter de voordeur neemt. Je wordt meegenomen in Van der Laan zijn leven vanaf ongeveer WOII. Boeiend om de achtergronden van dossiers te lezen, geeft toch een ander inzicht. Zo weet ik nu dat er problemen waren bij de verkoop van het hoofdkantoor brandweer aan de Weesperzijde waar ik ooit heb gewerkt. Het boek mocht van mij wel iets korter, er worden wel heel veel dossiers belicht.
Originals, how non-conformists move the world – Adam Grant
joepie
Waarom gelezen? Als je niet heel erg van de hokjes bent (en dat ben ik niet) hoe kun je dit boek dan laten staan?
Wat vind ik er van? Heerlijk die andere blik op de wereld. Misschien helemaal niet nieuw, maar als we weten dat deze andere invalshoeken werken, waarom passen we het dan zo weinig toe? Waarom blijven we hangen in structuren en modellen die veel minder goed werken? En dit boek heeft mij een ander leuk boek opgeleverd: Blueprint for revolution 🙂
The art of creative thinking – Rod Judkins
joepie
Waarom gelezen? Naast alle managementboeken die er verschijnen denk ik dat we veel meer kunnen met creativiteit . Sterker nog dat creativiteit misschien op zijn minst even belangrijk is als de gevraagde managementkwaliteiten. Op zoek dus naar boeken over creativiteit.
Wat ik van het boek vind: Elk hoofdstuk staat op zichzelf en aan het einde van een hoofdstuk wordt jou een vraag gesteld met een advies welk hoofdstuk je nu als beste kunt lezen. Je vliegt dus van voor naar achteren door het boek.  De verhalen zijn leuk en inspirerend om te lezen.

Ampelmann, From Traffic signal to Cultural Icon – Markus Heckhausenjoepie
Waarom gelezen? Tijdens een midweek bezoek aan Berlijn was ik onder de indruk van de sfeer van de stad. Met name het verschil tussen Oost en West vond ik interessant, dit komt terug in de afbeelding van de Ampelmann.
Wat ik van het boek vind: inspirerend hoe een afbeelding van een stoplicht zo’n weergave kan zijn van de geschiedenis. De betekenis die een stoplichtmannetje heeft in de ontwikkeling van Oost naar West laat zien wat je met kleine dingen kunt doen.