Boek uit! Zeer korte boekbesprekingen

(Aantal z.k. boekbesprekingen: 28)

Hieronder vind je de boeken die ik gelezen heb en wat ik er van vind:
joepieAanrader!        mmm Okay        weggooien Valt tegen!

Het geheim van bol.com
Michel Schaeffer
joepie
Waarom gelezen? Ik ben vaste klant bij BOL.com, maar heb niet bewust het ontstaan en de groei van  BOL.com mee gemaakt. Wat komt er allemaal bij kijken om zo’n organisatie te ontwikkelen en te laten groeien? Als er een boek wordt geschreven door Michel Schaeffer die 14 jaar directielid was en vanaf de beginjaren deel uitmaakte van BOL.com, dan is dit de kans om achter de schermen te kijken.
Wat vind ik er van? Op 30 maart 1999 opende Books Online (BOL) in Nederland de virtuele deuren. Bij het lezen van dit boek krijg je echt het idee dat je als een vlieg op de muur mee kunt kijken hoe het bedrijf groter is geworden. Natuurlijk is niet alles beschreven, maar wel veel. De overnames van BOL.com o.a. door AH komen voorbij, hoe het directieteam een strategie bedenkt voor het bedrijf en over de cultuur van BOL.com.  Het is mooi om te zien hoe de driehoek van bol.com werkt als een commanders intent bij het nemen van besluiten:
– OVERAL TOEGANKELIJK: aanwezig waar de vraag ontstaat;
– MAXIMALE RELEVANTIE: sluit maximaal aan bij persoonlijke behoefte;
– MAXIMALE KEUZE: in product, prijs, vorm en beschikbaarheid.
Het is ook boeiend om te zien hoe andere winkels omgaan met het online concept (of er juist helemaal niets mee doen). En natuurlijk is het interessant om inzicht te krijgen in de data die BOL.com gebruikt om mij (en jou) te verleiden om bepaalde aankopen te doen.
Lees alle reviews over Het geheim van bol.com
 Schoonheid, macht, liefde
Sharon Gesthuizen
joepie

Waarom gelezen?  Wie is er nu niet nieuwsgierig wat er binnen een politieke partij gebeurt achter gesloten deuren?

Wat vind ik er van? Je hoopt dat het niet alleen maar een verhaal is van een gefrustreerd iemand. Gelukkig is dat heel erg mee gevallen. Het is boeiend om te lezen in wat voor (groeps)dynamiek je terecht komt als je de politiek in gaat. Sharon Gesthuizen is heel open over wat ze allemaal mee maakt en kijkt daarbij ook kritisch naar zichzelf. Dit maakt het tot een boeiend en leerzaam boek.
Lees alle reviews over Schoonheid macht liefde
Maggie, de creatie van de Iron Lady
Brenda Maddox
mmm
 Waarom gelezen? Nieuwsgierig naar het ontstaan van de Iron Lady.
 Wat vind ik er van? Het is een heerlijk slaapboek. Een kabbelend verhaal dat nergens echt spannend wordt. Na een paar bladzijden lezen val je zo in slaap 🙂 Toch is het geen vervelend boek om te lezen en wordt het hele verhaal over het ontstaan van de Iron Lady uit de doeken gedaan. Kortom gewoon een aardig boek om te lezen en goed voor de nachtrust!
Lees alle reviews over Maggie
If I Understood You, Would I Have This Look on My Face?
Alan Alda
joepie
Waarom gelezen? Vroeger heb ik veel  naar de serie M*A*S*H gekeken. Hawkeye Pierce (gespeeld door Alan Alda) was één van mijn favoriete rollen in de serie. Hoe grappig is het, als je ontdekt dat dezelfde Alan Alda een boek over communicatie heeft geschreven. Wat ik weer een interessant onderwerp vind.
Wat vind ik er van? Alan Alda heeft het Center for Communicating Science opgericht. Hij wil wetenschappers helpen om hun verhaal beter te communiceren. Niet alleen de feiten overbrengen, maar verbinding maken met de ontvanger van de boodschap. Het is een mooie invalshoek en ook een goed boek (met de nodige wetenschappelijke onderbouwing). Alda wijst de lezer er op dat: ‘The person who’s communicating something is responsible for how well the other person follows him.’ Het boek staat vol met bevindingen. Op een mooie manier beschreven omdat Alda het verhaal persoonlijk maakt. De belangrijkste punten die ik er uit heb gehaald, staan in de tekening hieronder.

Lees alle reviews over If I Understood You, Would I Have This Look On My Face?
Handboek van een astronaut, hoe te leven op aarde
Chris Hadfield
joepie
Waarom gelezen? Ik was nieuwsgierig naar wat ik van een astronaut kan leren.
Wat vind ik er van? Het boek is absoluut een aanrader. Enerzijds omdat het laat zien wat je moet doen en laten om een astronaut te worden en de ruimte in te gaan. Hadfield verteld hier eerlijk over, de mooie onderdelen, maar ook onderdelen die tegenvallen of die hij niet handig heeft aangepakt. Anderzijds heeft het boek mij weer duidelijk gemaakt dat je van andere organisaties kunt leren. We zouden veel vaker bij elkaar in de keuken moeten kijken. Omdat ik het belangrijk vind om van elkaar te leren als organisaties, heb ik een uitgebreid boekverslag  van dit boek gemaakt.

Lees alle reviews over Handboek van een astronaut : hoe te leven op aarde

Barack en Michelle, het openbare huwelijk van de Obama’s – Jodi Kantor
mmm
Waarom gelezen? Nieuwsgierigheid naar wat het betekent om president te worden, wat het met je doet om in het Witte Huis te wonen en wat de gevolgen zijn voor je gezin. Wat is het verhaal achter de verhalen die je dagelijks in het nieuws zit?
Wat vind ik er van? Door dit boek heb ik een andere kijk gekregen op de Obama’s. Er wordt veel aandacht besteed aan hoe lastig het is om politiek iets voor elkaar te krijgen en hoe frustrerend dit kan zijn. Ook de strijd tussen de West wing (ondersteuners president) en de East wing (ondersteuners First Lady) komt naar voren. Als je denkt dat beide afdelingen een geoliede machine zijn, dan heb je het mis. Het is boeiend om over ‘de andere kant’ van het verhaal te lezen, maar ik vraag me af of dit nu het objectieve verhaal is. De schrijfster lijkt vooral de frustraties en fouten te willen belichten. Ook is het boek te lang, teveel onderwerpen worden in detail behandeld.
Björn – Gerard Braspenning
joepie
Waarom gelezen? Tijdens het Brandweercongres van 2016 heeft Björn Kuipers een inspirerende presentatie gegeven. Op het congres werd dit boek verkocht en dat kon ik niet laten liggen.
Wat vind ik er van? Echt ontzettend leuk om achter de schermen mee te kijken met een scheidsrechtersteam dat op hoog niveau fluit. Je krijgt mee wat er allemaal komt kijken bij de voorbereiding op wedstrijden, hoe de communicatie tijdens de wedstrijd via de headset verloopt en hoe spannend het kan zijn als de wedstrijden worden toegewezen bij een groot toernooi. Daarnaast krijg je af en toe nog een management tip mee. Het is een leuk en gemakkelijk boek om te lezen.

Draw to win – Dan Roam
joepie
Waarom gelezen? Toen ik net begon met visual notes was Dan Roam zijn boek ‘Op de achterkant van een servet’ een ware inspiratie. Het leerde mij hoe ik met eenvoudige tekeningen lastige zaken inzichtelijk kan maken. Ook al zijn andere boeken heb ik gelezen en als er dan een nieuw boek verschijnt dan moet ik die hebben 🙂
Wat vind ik ervan?  Toen ik het boek over de post kreeg was ik enigszins teleurgesteld, het is een erg klein boek. Maar de teleurstelling is voorbij. Het is een inspirerend boek,  het heeft mij op verschillende ideeën gebracht.  Het meest inspirerende was het verhaal dat Dan Roam een tekening/presentatie heeft gemaakt over Obamacare en daarmee op tv kwam en uitgenodigd werd op het Witte Huis.  Mooi om te zien waar je met tekeningen allemaal terecht kunt komen 🙂

Het onderdeel waar de schrijver het heeft over het maken van een mission patch, bracht mij op het idee om een logo te maken voor terrorismegevolgbestrijding binnen de brandweer.

brandweer-tgb3

SHOE DOG, het verhaal van de oprichter van NIKE – Phil Knight joepie
Waarom gelezen? Wat is het achterliggende verhaal van een succesformule? Hoe is een succesvol bedrijf tot stand gekomen? Vaak leveren de antwoorden op deze vragen onverwachte invalshoeken op. Daarom lees ik graag verhalen over succesvolle bedrijven.
Wat vind ik er van? Dit boek is geschreven door de oprichter van NIKE waardoor je helemaal opgaat in het verhaal. Je krijgt bijna het gevoel dat je zelf een bedrijf aan het oprichten bent en ervaart de hectiek van  uitdagende dilemma’s,  problemen en vraagstukken. Af en toe vergeet je tijdens het lezen dat het allemaal een waar gebeurd verhaal is. Wat een achtbaan is het om een bedrijf te beginnen en het gevecht aan te gaan met de concurrenten, de overheid en de banken.  De boodschap die uit het boek naar voren komt is: houd vertrouwen (ook al werkt iedereen tegen) en blijf doorgaan. Blijf vechten voor de overwinning, verzwak niet en ga niet verdedigend spelen als je op winnen staat.
Magie in al je communicatie – Bas Mouton
joepie
Waarom gelezen? Ik kom er steeds meer achter hoe belangrijk goede communicatie is. Ook al is je verhaal inhoudelijk nog zo goed, als je niet weet hoe je er goed over kunt communiceren, dan is de kans klein dat jouw boodschap over komt.  Met veel interesse verdiep ik me daarom in het vakgebied communicatie. Hierbij zoek ik wel naar iets dat verder gaat dan: zender – boodschap – ontvanger en dat heb ik in dit boek gevonden!
Wat vind ik er van? Het is een heerlijk boek: goed/snel geschreven en duidelijke handvaten over hoe je kunt zorgen voor magie in je communicatie. Volgens Bas Mouton is de basis van communicatie: IK zeg IETS tegen JOU. De onderdelen IK, IETS en JOU worden verder uitgewerkt in het boek aan de hand van magiewetten. De actiebelofte heb ik nu scherp op mijn netvlies: Wat heeft jouw publiek eraan als ze overgaan tot de actie die jij van hen vraagt?
De Clintons – Twan Huys
weggooien
Waarom gelezen? Vrouwen op hoge posities intrigeren mij: hoe pakken zij dingen aan, wat zijn hun afwegingen en hoe benaderen zij zaken? Eén van deze vrouwen is Hillary Clinton. Je kunt veel van haar vinden, maar ik vind het indrukwekkend hoe zij zichzelf weet te positioneren. Ik lees veel boeken over haar en kon dit boek daarom niet laten liggen.
Wat vind ik er van? Tsja….. voor mij had het boek weinig nieuws en vind ik het een vrij oppervlakkig geschreven boek (veel ververwijzingen naar boeken en personen die hebben gesproken over…). Het gaat vooral over wat andere personen vinden van de Clintons en er is geen diepgaande analyse waarbij vanuit verschillende invalshoeken wordt gekeken naar dit stel. Als je je ligt te vervelen op het strand dan is het best aardig tijdverdrijf om dit boek door te bladeren, maar ook niet meer dan dat.

Blueprint for revolution – Srdja Popovic
joepie
Waarom gelezen? In het boek ‘Originals, how non-conformists move the world’ wordt dit boek aangehaald. Het beschrijft hoe je met een symbool en humor grote veranderingen tot stand kunt brengen (way to activate the go system). Ik wil graag weten wat dit precies is en misschien kan ik het ook gebruiken 🙂
Wat vind ik er van: het boek heeft boeiende invalshoeken en geeft veel voorbeelden waar de werkwijze van een ‘nonviolent movement’ is toegepast.  Mooi uitgangspunt: ‘Even the smallest creature can change the world.’ Je hoeft geen revolutie te beginnen om de geleerde lessen in dit boek toe te passen. Je kunt het ook in je dagelijkse leven gebruiken. Door bijvoorbeeld met humor aandacht te vragen voor zaken die op het werk niet goed gaan of te bepalen wat jouw Goose Egg is. Ook al begin je in je eentje, je hoeft niet machteloos te staan tegen een organisatie of een systeem. Dit boek geeft je handvaten hoe je zaken kunt veranderen in de wereld en op je werk.

Een woord een woord – Frank Westerman
mmm
Waarom gelezen? Mijn boekenvoorraad was op (ahhhhhhh!!), maar gelukkig stond deze nog in de boekenkast en het gaat over een onderwerp dat mijn aandacht heeft. Of zoals op de boekomslag is te lezen: ‘Een woord een woord is een bevlogen zoektocht naar een weerwoord op terreur.’
Wat vind ik er van? Tijdens de Molukse treinkapingen was ik respectievelijk 9 maanden en 2 jaar. Van deze kapingen heb ik dus niets meegekregen en ik heb me er ook niet in verdiept. Het boek geeft een uitgebreide beschrijving en dat is boeiend om te lezen. Als je wilt weten hoe deze kapingen in zijn werk zijn gegaan en hoe de regering er op gereageerd heeft, dan is het zeker een aanrader.   Maar houd er rekening mee dat ook wordt gekeken naar andere incidenten wat het boek af en toe langdradig maakt.
Meesterlijke missers, maak van falen je handelsmerk – Erik Kessels weggooien
Waarom gelezen? In de NRC stond een artikel over dit boek. Was een leuk artikel dus nieuwsgierig naar het boek.
Wat vind ik er van? Het is een leuk bladerboek, maar gaat niet de diepte in. Eigenlijk heb je met het artikel in de NRC al het boek gelezen.

Van der Laan, biografie van een burgemeester – Kemal Rijken
mmm
Waarom gelezen? Ik heb 10 jaar in Amsterdam bij de brandweer gewerkt en dan ben je altijd nieuwsgierig naar de burgemeester van de stad. Van der Laan heeft in zijn optredens in de media veel indruk gemaakt. Dus één en al nieuwsgierigheid!
Wat vind ik er van? Het is geen autobiografie, maar je hebt toch het gevoel dat je een kijkje achter de voordeur neemt. Je wordt meegenomen in Van der Laan zijn leven vanaf ongeveer WOII. Boeiend om de achtergronden van dossiers te lezen, geeft toch een ander inzicht. Zo weet ik nu dat er problemen waren bij de verkoop van het hoofdkantoor brandweer aan de Weesperzijde waar ik ooit heb gewerkt. Het boek mocht van mij wel iets korter, er worden wel heel veel dossiers belicht.
Originals, how non-conformists move the world – Adam Grant
joepie
Waarom gelezen? Als je niet heel erg van de hokjes bent (en dat ben ik niet) hoe kun je dit boek dan laten staan?
Wat vind ik er van? Heerlijk die andere blik op de wereld. Misschien helemaal niet nieuw, maar als we weten dat deze andere invalshoeken werken, waarom passen we het dan zo weinig toe? Waarom blijven we hangen in structuren en modellen die veel minder goed werken? En dit boek heeft mij een ander leuk boek opgeleverd: Blueprint for revolution 🙂
The art of creative thinking – Rod Judkins
joepie
Waarom gelezen? Naast alle managementboeken die er verschijnen denk ik dat we veel meer kunnen met creativiteit . Sterker nog dat creativiteit misschien op zijn minst even belangrijk is als de gevraagde managementkwaliteiten. Op zoek dus naar boeken over creativiteit.
Wat ik van het boek vind: Elk hoofdstuk staat op zichzelf en aan het einde van een hoofdstuk wordt jou een vraag gesteld met een advies welk hoofdstuk je nu als beste kunt lezen. Je vliegt dus van voor naar achteren door het boek.  De verhalen zijn leuk en inspirerend om te lezen.

Ampelmann, From Traffic signal to Cultural Icon – Markus Heckhausenjoepie
Waarom gelezen? Tijdens een midweek bezoek aan Berlijn was ik onder de indruk van de sfeer van de stad. Met name het verschil tussen Oost en West vond ik interessant, dit komt terug in de afbeelding van de Ampelmann.
Wat ik van het boek vind: inspirerend hoe een afbeelding van een stoplicht zo’n weergave kan zijn van de geschiedenis. De betekenis die een stoplichtmannetje heeft in de ontwikkeling van Oost naar West laat zien wat je met kleine dingen kunt doen.